FANDOM

Abba – szwedzki zespół muzyki pop, w skład którego wchodzili: Anni-Frid Lyngstad, Benny Andersson, Björn Ulvaeus i Agnetha Fältskog. Jego działalność muzyczna przypada na lata siedemdziesiąte i początek lat osiemdziesiątych. Nazwa "ABBA", przyjęta w 1973 r., jest akronimem utworzonym z pierwszych liter imion członków zespołu (Agnetha, Benny, Björn, Anni-Frid). Zespół tworzyły dwa małżeństwa: Agnethy i Björna oraz Anni-Frid z Bennym. ABBA uważana jest za jeden z najlepszych muzycznych zespołów XX wieku. Zespół sprzedał ponad 370 milionów płyt na całym świecie, co czyni go jedną z najbardziej kasowych grup w dziejach.

ABBA zyskała międzynarodową popularność dzięki chwytliwym utworom z prostymi tekstami. Wraz ze wzrostem ich popularności dostawali coraz więcej propozycji koncertowych, co wiązało się ze wzrostem rzeszy fanów w: Europie, Australii, Ameryce Północnej. Podróżowanie stało się sporym problemem, szczególnie z powodu Agnethy Fältskog, która bała się latania i dodatkowo nie chciała opuszczać na zbyt długo swoich dzieci. Z tego powodu menadżer zespołu położył spory nacisk na kręcenie teledysków. Zespół kontynuował również wydawanie studyjnych albumów. Wraz ze wzrostem popularności zespołu, małżeństwa członków zespołu (Benny z Fridą i Björn z Agnethą) zostały zaniedbane, a relacje pomiędzy członkami zespołu zmieniły się. Efekt jest zauważalny w kompozycji muzyki i w twórczych tekstach utworów.

W 1976, podczas jedynego pobytu w Polsce, zespół nagrał w TVP program telewizyjny "ABBA w Studio 2", który wyemitowano 13 listopada.

5 lipca 2008 zespół w pełnym składzie spotkał się i pozował wspólnie do zdjęć przy okazji szwedzkiej premiery filmu opartego na musicalu Mamma Mia! inspirowanego utworami zespołu. Było to pierwsze od ponad dwudziestu lat publiczne spotkanie zespołu.

W 2010 r zespół uzyskał nominację do Rock and Roll Hall of Fame.

Udział w Worldvision Song ContestEdytuj

Poprzednik
Amy Diamond
Reprezentant Szwecji na
Następca
A*Teens

Udział w Muzycznej GwiazdceEdytuj

MG 2006 Sweden flag Like an angel passing through my room Aśka 27 miejsce
MG 2008 Sweden flag Happy New Year Aśka 29 miejsce