FANDOM

Angélique Kidjo (ur. 14 lipca 1960 w Ouidah) – piosenkarka pochodząca z Beninu tworząca muzykę będącą połączeniem popu i tradycyjnych afrykańskich pieśni.

W 1982 roku wyjechała do Paryża, gdzie występowała w chórkach. Do zespołu Pili Pili zaprosił ją pianista jazzowy – Jasper van 't Hof i powierzył jej funkcję wokalistki. Na scenie występowała m.in. z Vernonem Reidem, Buddym Guyem. Wśród artystów z którymi nagrywała lub koncertowała są Carlos Santana, Dave Matthews Band, Peter Gabriel, Bono, Herbie Hancock, Bono, Cassandra Wilson, Vernon Reid i Annie Lennox .[Uważana za Pierwszą Divę Afryki, chociaż mieszka w Nowym Jorku. Jej aktywność artystyczna regularnie zawstydza młodszych.

Uważa się, że Angélique Kidjo jest uosobieniem wszystkiego co najlepsze w muzyce i kulturze Afryki, jest bodaj najsłynniejszą muzyczną ambasadorką i ikoną współczesnej World Music. Jej ostatnia płyta (Õÿö, 2010), została niedawno nominowana (2011) do Grammy w kategorii nalepszy album gatunku. Nagrała w sumie 12 płyt, z których większość to charakterystyczna mieszanka popu i pieśni afrykańskich. Artystka była jedną z głównych gwiazd ceremonii otwarcia piłkarskich Mistrzostw Świata w RPA w 2010 roku. Angélique Kidjo od 2002 roku jest Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF i jedną z pierwszych gwiazd, której Marcus Miller zaproponował udział w widowisku Marcus+. W sierpniu 2011 roku miała być gościem Marcusa Millera podczas koncertu Solidarity of Art w Gdańsku obok takich gwiazd jak Trilok Gurtu, Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Edmar Castaneda i orkiestry Sinfonia Varsowia.

W 1998 nagrała jedną z dwóch głównych piosenek do disneyowskiego filmu Król Lew 2 – "We Are One". Za album Djin Djin Angélique Kidjo otrzymała w 2008 roku nagrodę Grammy.

Od roku 2002 jest Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF, a także jest założycielką fundacji wspierającej edukację dziewcząt – "The Batonga Foundation".

Udział w Exotic Worldvision Song ContestEdytuj

1. EWSC Benin flag Wombo Lombo Scott 12 miejsce