FANDOM

Dean Martin właściwie Dino Paul Crocetti (ur. 7 czerwca 1917 w Steubenville, zm. 25 grudnia 1995 w Beverly Hills) – amerykański piosenkarz i aktor pochodzenia włoskiego.

Szkołę rzucił w wieku 15 lat. Potem został bokserem, a następnie krupierem. Występował w jednym z klubów w New Jersey. Służbę wojskową ominął powołując się na przepuklinę. W 1949 został zaangażowany do Hollywood, gdzie utworzył razem z Jerrym Lewisem popularny duet komediowy, który wystąpił w 16 filmach (pierwszym był My Friend Irma G. Marhsalla, 1949). Najważniejszą rolą aktorską Martina była postać Dude'a w Rio Bravo (1959, reż. H. Hawks).

Jako piosenkarz często występował wspólnie ze swoim przyjacielem Frankiem Sinatrą. Wylansował wiele znanych piosenek, m.in.: Everybody Loves Somebody Sometimes, Mambo Italiano, One For My Babe, Blue Moon, Memories Are Made Of This, Things (wspólnie z Nancy Sinatrą), My Riffle, My Ponny, And Me (piosenka z filmu Rio Bravo).

Prasa wystawiała mu opinię alkoholika i kobieciarza. Tę opinię Dean Martin wyśmiewa grając rolę Dina Martini w filmie Pocałuj mnie, głuptasie w reżyserii Billy'ego Wildera.

Udział w Muzycznej GwiazdceEdytuj

MG 2007 United-States flag Rudolph the red-nosed reindeer 1965 Sierak 26 miejsce