FANDOM

Edynburg

Edynburg na mapie Szkocji

Edynburg (ang. Edinburgh, wym. ['ɛdɪnˌbərə]; gael. Dùn Éideann, wym. [tuːn ˈeːtʃən]) – miasto w Wielkiej Brytanii; od 1437 stolica Szkocji i siedziba szkockiego parlamentu, którego obrady wznowiono w 1999 po przerwie trwającej od zjednoczenia z Anglią 1707. Od 1583 miasto uniwersyteckie. Obecnie znajdują się tam 4 uniwersytety: University of Edinburgh, Heriot-Watt University, Edinburgh Napier University i Queen Margaret University. W 2010 Edynburg miał 486 120 mieszkańców, co czyni go siódmym co do wielkości miastem w Wielkiej Brytanii. W przeszłości nazywany również "Starym Kopciuchem" (sc. Auld Reekie). Miasto słynie z licznych dorocznych imprez i festiwali, z których najsłynniejszymi są Edinburgh International Festival, Fringe (festiwale teatralne) oraz Military Tattoo (występy orkiestr wojskowych), odbywające się w sierpniu.

Worldvision Song ContestEdytuj

Edynburg został organizatorem 22. Worldvision Song Contest dzięki zwycięstwu Marina and the Diamonds. Po raz drugi w historii konkurs odbywał się w Wielkiej Brytanii.

Zwycięstwo w Edynburgu odniósł reprezentant Japonii, duet Saint Vox dzięki czemu dwudziesta trzecia edycja odbyła się w Tokio.

Poprzednik
Toronto
Organizator
Następca
Tokio