FANDOM

Franz Ferdinand (w skrócie FF) – szkocki zespół pochodzący z Glasgow wykonujący indie rock. Jego nazwa pochodzi od nazwiska Franciszka Ferdynanda. Liderem zespołu jest wokalista i gitarzysta Alex Kapranos, który razem z Nickiem McCarthym jest autorem niemal wszystkich tekstów piosenek oraz skomponowanej do nich muzyki.

Za datę powstania zespołu przyjmuje się rok 2001. Pierwszy album: Franz Ferdinand wydany pod koniec 2003 roku okazał się jedną z najlepiej sprzedanych debiutanckich płyt ostatnich lat. Zespołowi sławę przyniósł wielki hit lata 2004 - "Take Me Out". Drugą płytę zespół wydał w 2005 roku. Sprzedała się bardzo dobrze, a promujący ją singel "Do You Want To" okazał się wielkim sukcesem. W swojej twórczości FF często nawiązuje do dzieciństwa McCarthy'ego, które ten spędził w Niemczech. Świadczy o tym m.in. tytuł piosenki "Auf Achse". Płyty zespołu wydaje niezależna wytwórnia Domino Records, współpracująca m.in. z takimi zespołami jak The Kills czy Arctic Monkeys. Ma ona jednak silne powiązania z wytwórnią Sony. 7 lipca 2006 roku zespół wystąpił po raz pierwszy w Polsce na Heineken Open'er Festival w Gdyni. 19 listopada 2008 roku Franz Ferdinand zagrał koncert w warszawskim klubie Stodoła. Wystąpił także 5 czerwca 2009 w Krakowie w ramach pierwszej edycji festiwalu muzycznego Selector.

8. IFP United-Kingdom flag Take me Out Sharkan Półfinał
17. IFP United-Kingdom flag Bite Hard Euro Bartek Półfinał