FANDOM

Londyn

Londyn na mapie Wielkiej Brytanii

Londyn (ang. London) – miasto w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii, stolica tego państwa, a także stolica Anglii.

Położony nad Tamizą, jest trzecim największym miastem Europy (po Moskwie i Stambule, przed Paryżem), jest także największym miastem Unii Europejskiej i jednym z większych miast świata zarówno w skali samego miasta jak i aglomeracji. Liczba mieszkańców Londynu (w granicach tzw. Greater London) wynosi ok. 7,6 mln (2007) na obszarze 1 607 km²; cała zaś aglomeracja londyńska, łącznie ze wszystkimi przyległymi miastami liczy ok. 20 mln mieszkańców (obszar tzw. megalopolis). Około 20% mieszkańców pochodzi z Azji, Afryki i Karaibów.

Współczesny Londyn jest największym centrum finansowym świata (od 2006 przed Nowym Jorkiem). Tutaj dokonuje się 30% światowego obrotu walutami i 40% światowego obrotu Euroobligacjami. W Londynie usytuowanych jest kilkaset banków, największa giełda w Europie (trzecia na świecie), liczne towarzystwa ubezpieczeniowe i inwestycyjne. Londyn jest także ogromnym ośrodkiem medialnym.

Jest to także jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast Unii Europejskiej.

Miasto, pełne zabytków i muzeów, przyciąga rocznie ok. 30 mln turystów.

Worldvision Song ContestEdytuj

Londyn został organizatorem jubileuszowego 20. Worldvision Song Contest dzięki zwycięstwu Alexandry Burke.

Zwycięstwo w Londynie odniósł reprezentant Kanady, Matt Dusk dzięki czemu dwudziesta pierwsza edycja odbyła się w Toronto.

Poprzednik
Madryt
Organizator
Następca
Toronto