FANDOM

Seul

Seul na mapie Korei

Seul (kor. 서울, Seoul, Sŏul; posłuchaj oryginalnej wymowy) – od 1392 roku stolica Korei. Od końca II wojny światowej po podziale Półwyspu Koreańskiego na dwa państwa Seul został stolicą Republiki Koreańskiej (Korei Południowej), a Pjongjang stał się stolicą Koreańskiej Republiki Ludowej (Korei Północnej). Podczas wojny koreańskiej przez

krótki czas Seul był zajęty przez komunistycznych okupantów, a stolicę Korei Południowej przeniesiono do innego miasta.

Seul znajduje się w centralno-zachodniej części Półwyspu Koreańskiego. Miasto położone jest niedaleko na południe od strefy zdemilitaryzowanej (DMZ) i leży nad rzeką Han. Seul jest politycznym, społecznym oraz ekonomicznym centrum Korei Południowej.

Bliskość Seulu do DMZ stanowi przedmiot wzmożonej uwagi strategów. Według ekspertów CIA armia komunistycznej północy w razie konfliktu jest w stanie w ciągu kil

ku godzin zniszczyć miasto przy pomocy rakiet ziemia-ziemia. Szacowane straty ludzkie po takim ataku są liczone w setkach tysięcy. Wojska południowokoreańskie i amerykańskie są gotowe do odpowiedzi na taki atak, choć oprócz drobnych incydentów sytuacja wydaje się być opanowana. Rozejm trwa ponieważ Korea Południowa i USA przekazują reżimowi pomoc ekonomiczną podtrzymujące zrujnowaną północnokoreańską gospodarkę. Działania armii komunistycznej są swoistym szantażem mającym na celu podtrzymanie istnienia jej władzy. Konflikt ten przypomina trochę zimną wojnę.

Worldvision Song ContestEdytuj

Seul został organizatorem 9. Worldvision Song Contest dzięki zwycięstwu Krypterii.

Zwycięstwo w Seulu odniosła także reprezentantka Korei Południowej, Lena Park dzięki czemu dziesiąta edycja odbyła się w graniczącym z Seulem, mieście Incheon.

Poprzednik
Eger
Organizator
Następca
Incheon